Sebahagian dari artikel ini telah disiarkan dlm rancangan ScoreBoard TV3 (Topik Perbincangan: Pendidikan Jasmani dan kesihatan (PJK)- berjayakah subjek ini menerapkan budaya sukan dikalangan murid sekolah? )
Oleh AtanShearer
KBS telah merangka pelan untuk mewujudkan budaya sukan dlm masyarakat di seluruh negara dengan harapan dapat dicapai pada penghujung tahun ini.
Hasrat murni KBS ini tidak akan tercapai sepenuhnya tanpa sokongan kuat oleh kementerian pelajaran yg secara tak langsung telah menyediakan sukatan pelajaran PJK untuk memberikan pendidikan secara formal seterusnya memupuk semangat membudayakan sukan pada murid sekolah di peringkat awal.
PJK ialah salah satu subjek yg wajib dipelajari di sekolah menengah. Subjek ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu bhg pendidikan jasmani dan bhg pendidikan kesihatan.
Dlm bhg pendidikan jasmani ini pula terdapat 3 bab iaitu: kecergasan fizikal, kemahiran sukan dan akhir sekali kesukanan.
Tidak dinafikan bahawa kandungan sukatan pelajaran untuk subjek ini agak menyeluruh, komprehensif dan relevan untuk merealisasikanhasrat kerajaan.
Namun apa yg disangsikan ialah sejauh mana keberkesanan subjek PJK ini dlm memupuk semangat cintakan sukan. Rasanya bukan salah sukatan pelajaran tapi cara perlaksanaannya di peringkat sekolah.
Rata2 di sebuah sekolah gred A (bukan sekolah sukan) di bandar besar hanya mempunyai tidak lebih dari 3 orang yang mempunyai pengkhususan dalam bidang sains sukan. Manakala yg selebihnya adalah guru2 yg tak terlatih tapi diminta untuk mengajar PJK semata2 untuk mengisi slot kekosongan masa mereka.
Apa yg akan terjadi apabila seorang ustzazah dikehendaki mengajar subjek PJK? Ianya samalah seperti apabila cikgu sejarah diminta mengajar subjek kimia. Cikgu tersebut tak tau apa yg patut diajarnya melainkan suruh pelajar buat aktiviti sendiri.
Hal ini berlaku sendiri pada isteri saya (seorang cikgu matematik) diminta untuk mengajar PJK tingkatan 5 di mana antara kandungan silibusnya termasuk mengajar kemahiran permainan kriket dan ragbi yg mana ia bukanlah permainan org wanita. Maka senario yg sama seperti di atas berlaku.
Memandangkan sudah menjadi kebiasaan bagi pelajar apabila tiba subjek PJK maka ia adalah masa untuk aktiviti bebas bermain di padang, maka pelajar tidak nampak PJK sebagai satu subjek yg penting. selaku seorang yg berkecimpung dalam perniagaan buku, buku teks PJK boleh dikatakan tak laku. Kerana pelajar mengatakan bahawa tak guna beli buku PJK, bukannya cikgu nak ajar pun.
Ini adalah satu kerugian yg amat besar buat negara kerana saban tahun kita telah kehilangan ribuan atlit berpotensi gara2 'silap asuhan' dari guru yg bukan pakar dalam bidang ini.
Oleh itu saya cadangkan supaya topik ini dibincangkan oleh scoreboard dan panggillah wakil dari kementerian pelajaran yg bersesuaian untuk merungkai masalah dan persoalan ini.
Oleh AtanShearer
KBS telah merangka pelan untuk mewujudkan budaya sukan dlm masyarakat di seluruh negara dengan harapan dapat dicapai pada penghujung tahun ini.
Hasrat murni KBS ini tidak akan tercapai sepenuhnya tanpa sokongan kuat oleh kementerian pelajaran yg secara tak langsung telah menyediakan sukatan pelajaran PJK untuk memberikan pendidikan secara formal seterusnya memupuk semangat membudayakan sukan pada murid sekolah di peringkat awal.
PJK ialah salah satu subjek yg wajib dipelajari di sekolah menengah. Subjek ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu bhg pendidikan jasmani dan bhg pendidikan kesihatan.
Dlm bhg pendidikan jasmani ini pula terdapat 3 bab iaitu: kecergasan fizikal, kemahiran sukan dan akhir sekali kesukanan.
Tidak dinafikan bahawa kandungan sukatan pelajaran untuk subjek ini agak menyeluruh, komprehensif dan relevan untuk merealisasikanhasrat kerajaan.
Namun apa yg disangsikan ialah sejauh mana keberkesanan subjek PJK ini dlm memupuk semangat cintakan sukan. Rasanya bukan salah sukatan pelajaran tapi cara perlaksanaannya di peringkat sekolah.
Rata2 di sebuah sekolah gred A (bukan sekolah sukan) di bandar besar hanya mempunyai tidak lebih dari 3 orang yang mempunyai pengkhususan dalam bidang sains sukan. Manakala yg selebihnya adalah guru2 yg tak terlatih tapi diminta untuk mengajar PJK semata2 untuk mengisi slot kekosongan masa mereka.
Apa yg akan terjadi apabila seorang ustzazah dikehendaki mengajar subjek PJK? Ianya samalah seperti apabila cikgu sejarah diminta mengajar subjek kimia. Cikgu tersebut tak tau apa yg patut diajarnya melainkan suruh pelajar buat aktiviti sendiri.
Hal ini berlaku sendiri pada isteri saya (seorang cikgu matematik) diminta untuk mengajar PJK tingkatan 5 di mana antara kandungan silibusnya termasuk mengajar kemahiran permainan kriket dan ragbi yg mana ia bukanlah permainan org wanita. Maka senario yg sama seperti di atas berlaku.
Memandangkan sudah menjadi kebiasaan bagi pelajar apabila tiba subjek PJK maka ia adalah masa untuk aktiviti bebas bermain di padang, maka pelajar tidak nampak PJK sebagai satu subjek yg penting. selaku seorang yg berkecimpung dalam perniagaan buku, buku teks PJK boleh dikatakan tak laku. Kerana pelajar mengatakan bahawa tak guna beli buku PJK, bukannya cikgu nak ajar pun.
Ini adalah satu kerugian yg amat besar buat negara kerana saban tahun kita telah kehilangan ribuan atlit berpotensi gara2 'silap asuhan' dari guru yg bukan pakar dalam bidang ini.
Oleh itu saya cadangkan supaya topik ini dibincangkan oleh scoreboard dan panggillah wakil dari kementerian pelajaran yg bersesuaian untuk merungkai masalah dan persoalan ini.
1 comments:
Saya setuju. Sistem pelaksanaan PJK di sekolah patut dikaji kerana guru bukan opsyen selalu menjadi mangsa sekadar mengisi slot kosong. Keperluan buku PJK perlu dikaji supaya P&P lebih fleksible. PJK lebih bersifat praktikal, apa yang penting sama ada pelajar dapat mengamalkan apa yang dipelajari semasa aktiviti dijalankan.
Post a Comment